Comparative Analysis of Three Common Works İdentified in Cyprus Folk Music And Turkish Folk Music

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61620/tfa.44

Keywords:

Cyprus folk music, Turkish folk music, cultural interaction, analysis, comparison

Abstract

Cyprus is an important island that has been influenced by various civilizations and cultures throughout its historical process. This situation has deepened and enriched the cultural mosaic of the island. In particular, Cyprus's geographical location and strategic significance have made it open to different cultural interactions. However, the political changes and the division of the island in the second half of the 20th century have left significant traces in the cultural texture of Cyprus. During this period, it is observed that the cultural elements brought by the Turks who migrated to Cyprus had a significant impact, especially in the field of music. The migrating communities contributed to the cultural structure of the island, paving the way for both traditional and modern musical elements to coexist. These complex historical and cultural processes have increased the cultural richness and diversity of Cyprus, making them significant factors in shaping the island's cultural identity. The musical identity of Cyprus has been shaped as part of a unique structure created by these cultural interactions and division, as well as the traditional elements in both Turkish Cypriot Folk Music and Greek Cypriot music. Research has revealed numerous variants of Turkish folk music on the island. These variants have been identified as musical, verbal, or Turkish folk quatrain variations.

This article aims to analyze the changes, similarities, and differences of three common oral melodies identified in both Cypriot folk music and Turkish folk music, while also examining their historical significance in the literature. The notations of the identified pieces have been organized according to the Tampere system in Cypriot sources, and to ensure coherence in the analysis, these pieces have been re-notated according to the tonic note of the Turkish folk music repertoire. The relevant pieces have been evaluated from the perspectives of Turkish music and Turkish folk music theories, with a comparative analysis of the variants from both geographical regions.

References

Adanır, E. (1997). Kıbrıslı Türklerde müzik: Darülelhan ve 1955-1965 Müzik toplulukları, Lefkoşa: Dörtrenk Publishing.

Azgın, B. (2015). Transforming culture: Traditional music and Turkish Cypriots. J. Samson &Assmann, J. (2022). Kültürle bellek. Eski yüksek kültürlerde yazı, hatırlama ve politik kimlik (Çev. A. Tekin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Cicioğlu, H. (1983). Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti ve eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi.

Dölek,F. Dölek, İ. (1992). Kıbrıs Türk halk müziği. Kıbrıs: KKTC Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı Yayınları.

Ekici, M. (2006). Türk halk edebiyatı el kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları (4. Baskı).

Fidan, S. (2018). Kına geleneği bağlamında oluşan sözlü şiir ürünlerinin işlevleri: Gaziantep örneği. Asia Minor Studies, (AGP Sempozyum Özel Sayısı1), 275-293. https://doi.org/10.17067/asm.442668

Garanti, S. (2009). Kıbrıs havaları 1 Cyprus Songs. Lefkoşa: Kıbrıs Havaları Derneği Yayını.

Garanti, S. (2010). Kıbrıs havaları 2 Cyprus Songs. Lefkoşa: Kıbrıs Havaları Derneği Yayını.

Garanti, S. (2013). Kıbrıs Havaları, Motif Akademi Halkbilimi Dergisi (Kıbrıs Özel Sayısı-I),327- 332

Garanti, S. (2020). Kıbrıs havaları 5 Cyprus songs. Lefkoşa: Kıbrıs Havaları Derneği Yayını.

Gorgorettı, B. (2020). Milli kimliğin biçimlenmesinde müzik eğitiminin rolü. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43-162.

Güven, M. (2013). Türkülerinv varyantlaşmas., Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 145-156.

Güvenç, B. (1997). Türk kimliği “Kültür Tarihinin Kaynakları". İstanbul: Remzi Kitabevi.

Kanol, K. Hoca, A. (1986). Halk oyunlarımızı ve müziğimizi irdeliyoruz. Halk Sanatları Vakfı Derneği, 2-11.

Özkul, A., Özsezer,M., Tufan, H. (2017). Kıbrıs eğitim tarihinde önemli bir müfettiş: İbrahim Hakkı Bey. Tarih İncelemeleri Dergisi.

Tavkul, U. (2009). Kafkasya’da kültürel etkileşim. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.

Unutulmaktan korkuyorum (1986). Lefkoşa: Gençlik Merkezi Yayını.

Wells, C. (1972). Sosyal antropoloji açıdan insan ve dünyası (Çev. E. Onur). İstanbul: Remzi

Kitabevi Yolcu, F. (2008). Adana İli Ceyhan ilçesi halk kültürü araştırması. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili Ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı.

Published

2025-01-08 — Updated on 2025-01-10

How to Cite

Yücel, G., & Karadeniz, Şirin. (2025). Comparative Analysis of Three Common Works İdentified in Cyprus Folk Music And Turkish Folk Music. Türk Folklor Araştırmaları, (370), 274–304. https://doi.org/10.61620/tfa.44

Issue

Section

Compilation article