ALEVİ İNANCINDA ZÂKİRLİK GELENEĞİ ve KADIN ZÂKİR OLMAK: ZÂKİR TÜRKAN AKBIYIK
(The Tradition of Zakir in Alevism Belief and Being a Female Zakir: Zakir Türkan Akbıyık
)
Yazar
|
:
Label
|
Label
|
Türü |
:
Diğer
|
Baskı Yılı |
:
2024
|
Sayı |
:
369
|
Sayfa |
:
174-194
|
|
Özet
Bu çalışmanın amacı zâkirlik geleneği içinde, kadın zâkirlerin yola hizmet
ederken yaşadıklarını, farkındalıklarını ve şehirleşmeyle gündeme gelen
değişimlerini anlamaya çalışmaktır. Zâkirlik; Alevilik inancındaki cem ritüeli
içinde önemli yere sahip 12 hizmetten biridir. Ritüelde zâkir, cemin yürütücüsü
olan dede kadar ön plandadır. Topluluğun, inancın yarattığı ortak duyguya
ulaşabilmesini sazıyla ve söylediği deyişler aracılığıyla sağlar. Uygulama dinî
öneminden başka sözlü kültür ürünlerinin aktarımına da hizmet eden bir
gelenektir. Çalışmada bu geleneğin kadın zâkirler tarafından daha aktif olarak
icra edildiğini görünür kılmak amaçlanmaktadır. Ayrıca günümüzde ritüelin ve
zâkirlik geleneğinin köy-kent, eski-yeni bağlamında uygulanma süreçlerindeki
değişimlere yer verilmiştir. Bu değişime tanıklık eden Türkan Akbıyık’ın süreçte
yaşadıklarını doğrudan aktarımı çalışmanın özgünlüğünü ortaya koymaktadır.
Çalışma metodolojisinde yazılı literatür kullanımının yanı sıra daha öncede
belirtildiği üzere kaynak kişi kullanımına gidilmiş ve kadın zâkir Türkan Akbıyık
ile yapılan yüz yüze görüşmeleri kapsayan; onun deneyim ve bilgilerini
paylaştığı veriler kullanılmıştır. Akbıyık bir ocak mensubu olması sebebiyle
önceki kuşaktan aktarılan bilgiye sahiptir. Zâkirlik geleneği, literatürde yüksek
lisans ve doktora tezlerine de konu olmuştur. Örneğin; Deniz Güneş’in, Tokat
Yöresi Alevi-Bektaşi İnancında Zakirlik Geleneği, Yayınlanmamış Doktora Tezi
ve Derya Ankışhan’ın, Zakirlik Geleneğinde Müzik ve Kadın Kimliği: Ankara
Merkez Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bu tezlerde gelenek
müzikal açıdan değerlendirilmekle birlikte, Alevilik içinde yöresel olarak
uygulanışındaki farklılıklara yer verilmiştir. Alan çalışmalarından elde edilen
gözlemlerden oluşan yazılı kaynaklarda da gelenek hakkında bilgiye
ulaşılmaktadır fakat bu çalışmaların ana başlığında Alevilik içinde toplumsal
cinsiyet, Alevi kadınlar ya da bir Alevi ocağı özelindeki bilgiler ön plandadır.
Zâkirlik bu kaynaklarda alt başlık olarak bulunmaktadır. Elde ettiğimiz verilere
göre: İnsanların tanıdık oldukları küçük köy topluluklarından, değişik
yerlerinden gelen birbirine yabancı şehir topluluklarına, cemlerde ortak
duygular yaşama ihtiyaçlarına ve farklılaşmayla ilgili izlenimlere yer verilmiştir.
Şehirde hızlanan hayatın gelenekte uğrattığı değişime hem tanıklık eden hem
de sonraki kuşaklara aktarımını sağlayan kadın zâkir Türkan Akbıyık’ın
yaşadıkları paylaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler
Alevilik, cem, ritüel, inanç, zâkir, Türkan Akbıyık
Abstract
The aim of this study is to examine what female zakirs live through while
serving their purpose within the tradition of zakirs, their awareness and the
changes brought about by urbanization. The service of Zakir is one of the
twelve important elements of Alevi cem rituals. In cem rituals, a zakir holds as
important a place as the Dede who conducts the cem ritual. Zakirs enable the
community to reach the common feeling created by faith with their instrument
( saz) and the sayings uttered. Besides its religious significance, this practice
also helps hand down oral cultural elements. This study also aims to make
clear the fact that this job has been conducted more actively by female zakirs.
The changes that have taken place in the process of practice within the context
of rural-urban, and old and new are also included in this study. Having
witnessed these changes in person, Türkan Akbıyık, directly conveys her
experience during the process, which reveals the originality of the study. In
addition to use of written literature in the study methodology, a resource person
and the data containing a face to face interview with a female Zâkir Türkan
Akbıyık, her experience and knowledge were used. Since Akbıyık is a member
of the hearth (ocak), she has the knowledge handed down to her from the
previous generation. The tradition of zakir has also been the subject of master
and doctoral theses, the examples of which are Deniz Güneş’s Zakir Tradition
in Alevi-Bektashi belief in Tokat region, unpublished doctorate thesis, and
Derya Akışkan’s Music and Female Identity in Zakir tradition: Central Ankara
Sample, unpublished master thesis. Although tradition is evaluated from a
musical perspective in these theses, the differences in its local applications in
Alevism are dealt with. Information about the tradition is available in the written
sources obtained from the observations on field studies. However, in the main
titles of these studies, information about gender mainstreaming within Alevism,
Alevi women or an Alevi hearth prevail. The subject of zakir is included as a
subheading in these sources. The data obtained included people from the the differentiation. The experience of Türkan Akbıyık, who witnessed the
changes in tradition brought about by busy city life and also helped pass them
on to future generations, was shared.
Keywords
Alevism, cem, rituels, belief, zâkir, Türkan Akbıyık